ORGANY U CHRYSTUSA KRÓLA

Stan na dzień 12.09.2020 r. (Cel: 750 000zł)

zebrano 638 000 zł - 85.07%

Poświęcenie organów

Serdecznie zapraszamy na uroczyste poświęcenie organów!

Plan wydarzenia

  • Msza św. o godz. 17:00 pod przewodnictwem J.E. bpa Andrzeja Siemieniewskiego
  • Po Mszy św. koncert Thomasa Corneliusa (prowadzenie koncertu Maria Januszkiewicz)

Program koncertu

  1. Johann Sebastian Bach (1685-1750)
    – Toccata i Fuga d-moll BWV 565
  2. Thomas Cornelius (ur. 1986)
    – Improwizacja nt. pieśni „Chrystus Wodzem”
  3. Sergei Rachmaninoff (1873-1943)
    – Preludium g-moll
  4. Thomas Cornelius (ur. 1986)
    – “Auferstehung” (Zmartwychwstanie)
  5. Johann Sebastian Bach (1685-1750)
    – Koncert organowy a-moll BWV 593

O artyście

Thomas Cornelius, kompozytor, organista i dyrygent, jeden z najbardziej wszechstronnych muzyków swojego pokolenia. Jego dorobek obejmuje utwory solowe, muzykę kameralną, chóralną, muzykę symfoniczną i filmową (ponad 30 międzynarodowych produkcji filmowych). Występował w renomowanych salach koncertowych w Europie, Rosji, Ameryce Północnej i Południowej oraz Azji ze znanymi dyrygentami: Herbert Blomstedt, Christoph Eschenbach, Thomas Hengelbrock, Kent Nagano i Krzysztof Urbański. Brał udział w koncercie inauguracyjnym oraz ponad stu innych koncertach w Elbphilharmonie – „Filharmonii na rzece Łabie“ w Hamburgu, wykonując także swoje kompozycje. W sezonie  2017/2018,  był pierwszym gościnnym dyrygentem chóru i orkiestry „Zespołu Pieśni i Tańca Śląsk“.

Opis instrumentu

budowniczy: Hugo Wehr Orgelbaumeister in Haßloch (Niemcy)
data budowy: 1962
translokacja instrumentu z Hassloch Nadrenia-Palatynat do Wrocławia i rozbudowa: 2019 przez Zakład Organmistrzowski Kamerton – Wiesław Jeleń 

Dyspozycja organów

Manuał 1
(Hauptwerk)
Manuał 2
(Schwellwerk)
Manuał 3 Pedal
1. Prinzipal 8′ 1. Holzgedackt 8′ 1. Bordun 16′ 1. Prinzipalbass 16′
2. Gedeckt 8′ 2. Salizional 8′ 2. Ital. Prinzipal 8′ 2. Subbass 16′
3. Oktave 4′ 3. Prinzipal 4′ 3. Hohflöte 8′ 3. Oktavbass 8′
4. Holzflöte 4′ 4. Rohrflöte 4′ 4. Hornaliquot 5⅓’ 4. Pommer 8′
5. Oktave 2′ 5. Quinte 2 2/3′ 5. Blockflöte 4′ 5. Quintade 4′
6. Cornett 3-5 fach 6. Schwiegel 2′ 6. Gemshorn 4′ 6. Hintersatz 4 fach
7. Mixtur 4-5 fach 1 ⅓’ 7. Terz 1 3/5′ 7. Rohrflöte 4′ 7. Posaune 16′
8. Trompete 8′ 8. Scharfmixtur 4fach 1′ 8. Spitzflöte 2′ 8. Basstrompete 8′
9. Dulzian 16′ 9. Nachthorn 2′
10. Oboe 8′ 10. Sifflöte 1′
11. Schalmei 4′ 11. Sesquialtera 2 fach
12. Quintzimbel 3 fach
13. Regal 8′

Traktura gry i registratury: elektryczna, wiatrownice klapowo-zasuwowe, połączenia sekcji: II/I, III/I, III/II, I/P, II/P, III/P, po 2 wolne kombinacje dla manuałów i pedału, Tutti, automat pedału, Tremolo II manuału, wyłącznik gł. językowych.

Oryginalnie instrument posiadał 2 manuały i pedał (27 głosów). Instrument rozbudowano o 3 manuał (13 głosów), wiatrownica pozyskana z rozebranych organów firmy Peter z Hamburga, dzięki czemu powstał okazały 40-głosowy instrument.