Poświęcenie organów
Serdecznie zapraszamy na uroczyste poświęcenie organów!
Plan wydarzenia
- Msza św. o godz. 17:00 pod przewodnictwem J.E. bpa Andrzeja Siemieniewskiego
- Po Mszy św. koncert Thomasa Corneliusa (prowadzenie koncertu Maria Januszkiewicz)
Program koncertu
- Johann Sebastian Bach (1685-1750)
– Toccata i Fuga d-moll BWV 565 - Thomas Cornelius (ur. 1986)
– Improwizacja nt. pieśni „Chrystus Wodzem” - Sergei Rachmaninoff (1873-1943)
– Preludium g-moll - Thomas Cornelius (ur. 1986)
– “Auferstehung” (Zmartwychwstanie) - Johann Sebastian Bach (1685-1750)
– Koncert organowy a-moll BWV 593
O artyście
Thomas Cornelius, kompozytor, organista i dyrygent, jeden z najbardziej wszechstronnych muzyków swojego pokolenia. Jego dorobek obejmuje utwory solowe, muzykę kameralną, chóralną, muzykę symfoniczną i filmową (ponad 30 międzynarodowych produkcji filmowych). Występował w renomowanych salach koncertowych w Europie, Rosji, Ameryce Północnej i Południowej oraz Azji ze znanymi dyrygentami: Herbert Blomstedt, Christoph Eschenbach, Thomas Hengelbrock, Kent Nagano i Krzysztof Urbański. Brał udział w koncercie inauguracyjnym oraz ponad stu innych koncertach w Elbphilharmonie – „Filharmonii na rzece Łabie“ w Hamburgu, wykonując także swoje kompozycje. W sezonie 2017/2018, był pierwszym gościnnym dyrygentem chóru i orkiestry „Zespołu Pieśni i Tańca Śląsk“.
Opis instrumentu
budowniczy: Hugo Wehr Orgelbaumeister in Haßloch (Niemcy)
data budowy: 1962
translokacja instrumentu z Hassloch Nadrenia-Palatynat do Wrocławia i rozbudowa: 2019 przez Zakład Organmistrzowski Kamerton – Wiesław Jeleń
Dyspozycja organów
Manuał 1 (Hauptwerk) |
Manuał 2 (Schwellwerk) |
Manuał 3 | Pedal |
1. Prinzipal 8′ | 1. Holzgedackt 8′ | 1. Bordun 16′ | 1. Prinzipalbass 16′ |
2. Gedeckt 8′ | 2. Salizional 8′ | 2. Ital. Prinzipal 8′ | 2. Subbass 16′ |
3. Oktave 4′ | 3. Prinzipal 4′ | 3. Hohflöte 8′ | 3. Oktavbass 8′ |
4. Holzflöte 4′ | 4. Rohrflöte 4′ | 4. Hornaliquot 5⅓’ | 4. Pommer 8′ |
5. Oktave 2′ | 5. Quinte 2 2/3′ | 5. Blockflöte 4′ | 5. Quintade 4′ |
6. Cornett 3-5 fach | 6. Schwiegel 2′ | 6. Gemshorn 4′ | 6. Hintersatz 4 fach |
7. Mixtur 4-5 fach 1 ⅓’ | 7. Terz 1 3/5′ | 7. Rohrflöte 4′ | 7. Posaune 16′ |
8. Trompete 8′ | 8. Scharfmixtur 4fach 1′ | 8. Spitzflöte 2′ | 8. Basstrompete 8′ |
9. Dulzian 16′ | 9. Nachthorn 2′ | ||
10. Oboe 8′ | 10. Sifflöte 1′ | ||
11. Schalmei 4′ | 11. Sesquialtera 2 fach | ||
12. Quintzimbel 3 fach | |||
13. Regal 8′ |
Traktura gry i registratury: elektryczna, wiatrownice klapowo-zasuwowe, połączenia sekcji: II/I, III/I, III/II, I/P, II/P, III/P, po 2 wolne kombinacje dla manuałów i pedału, Tutti, automat pedału, Tremolo II manuału, wyłącznik gł. językowych.
Oryginalnie instrument posiadał 2 manuały i pedał (27 głosów). Instrument rozbudowano o 3 manuał (13 głosów), wiatrownica pozyskana z rozebranych organów firmy Peter z Hamburga, dzięki czemu powstał okazały 40-głosowy instrument.